sábado, 13 de abril de 2019

3252 - MEGATUBARÃO

Resultado de imagem para the meg movie
A melhor sequência de um filme sem profundidade...

     MEGATUBARÃO (THE MEG, USA, China, 2018) – Exemplo máximo da simbiose de Hollywood com a China (deem uma olhada na produção conjunta), MEGATUBARÃO não é um megafilme, como seria esperado, pelo menos tecnicamente. O dinheiro chinês impôs o elenco (o inglês Jason Statham e a starlet chinesa Li Bingbing), mas não conseguiu fazer uma ficção científica que empolgasse em momento algum (apenas a sequência em que o megatubarão ataca banhistas, vista de cima, é impactante). O tubarão digital não convence ninguém. Spielberg fez muito melhor com Bruce. Maximal example of the symbiosis between Hollywood and China (have a look at the joint production), MEG is not a mega film, as it would be expected, at least technically. The Chinese money imposed the cast (the English Jason Statham and the Chinese starlet Li Bingbing) but did not succeed in making a decent science fiction (only the mega shark attack on the beachgoers sequence, from above, is impacting). The digital shark is unconvincing. Spielberg accomplished a much better result with Bruce.  


sexta-feira, 12 de abril de 2019

3251 - BLADE II

Resultado de imagem para blade 2 leonor varela
O olhar matador de Leonor Varela

       BLADE II (USA, 2002) – O filme melhora tecnicamente, mas o roteiro continua pobre. Snipes me ouviu e colocou um pouco de humor no personagem. O elenco traz duas notas importantes: Norman Reeduss, o Daryl de THE WALKING DEAD, aparece como seu ajudante; e a cotia da vez é a chilena Leonor Varela, mais bonita e talentosa da protagonista do piloto. The movie is technically improved, but the plot is still weak. Snipes has heard me and inserted a lit bit of humor into the character. The cast has two highlights: Norman Reedus (THE WALKING DEAD) is Snipes’ sidekick and the Chilean Leonor Varela is much more beautiful and talented than the leading actress of the pilot.

quarta-feira, 10 de abril de 2019

3250 - BLADE, O CAÇADOR DE VAMPIROS

Resultado de imagem para BLADE movie
Snipes, sério demais...

     BLADE, O CAÇADOR DE VAMPIROS (BLADE, USA, 1998) Um começo razoável para a trilogia sobre o exterminador de vampiros interpretado por Wesley Snipes. Tivesse sido realizado hoje, creio que a direção teria colocado mais humor na atuação engessada de Snipes – o filme teria sido mais interessante se entrasse mais na onda de DEADPOOL. Esse é o problema: ele se leva a sério demais. This is a reasonable beginning of the trilogy about the vampire terminator played by Wesley Snipes. Had it been made today, the approach would have been more humorous – the movie would have been more interesting had it followed DEADPOOL’s steps. This is the point: BLADE takes itself too seriously.

segunda-feira, 8 de abril de 2019

3249 - POR UM TRIZ

Resultado de imagem para OUT OF TIME MOVIE EVA MENDES
Tá olhando o quê?
      POR UM TRIZ (OUT OF TIME, USA, 2003) – Denzel Washington é obrigatório. E POR UM TRIZ é um bom thriller investigativo, com alguns twists e um ritmo acelerado que compensa as eventuais falhas. Denzel é um ator capaz de levantar qualquer filme em que esteja – ele equaliza as imperfeições do roteiro, numa atuação que traz um senso de realismo palpável e uma imediata conexão empática com o espectador. Eva Mendes exala sensualidade, e John Billinglsey está perfeito como o melhor amigo de Matt (Denzel), que está presente quando ele mais precisa. É o Kleber dele. Denzel Washington is obligatory. And OUT OF TIME is a good thriller, with some twists and a fast pace that make up for any eventual flaw. Denzel can lift any film in which he is, equalizing the plot imperfections, always able to bring a sense of realism to his roles and connecting with the viewer. Eva Mendes exudes sensuality, and John Billinglsey is perfect as Matt’s best friend, who shows up when he is needed the most. He is his Kleber. 

domingo, 7 de abril de 2019

3248 - DEADPOOL 2

Resultado de imagem para deadpool 2 morena baccarin
Morena Baccarin, despedaçando, literalmente, Deadpool...
     DEADPOOL 2 (DEADPOOL 2, USA, 2018) – Sim, Ryan Reynolds acertou em cheio com sua caracterização irresistível do superanti-herói Deadpool. Sujo, malvado – e simplesmente encantador e eletrizante em todas as baixezas de que é capaz, além do humor inteligente, rápido e cortante – Deadpool prova que a esculhambação bem feita pode, sim, se tornar um marco de criatividade, mesmo que ela venha trespassada de uma violência ultrajante, mas completamente inserta no universo de um personagem simpaticamente provocante. Claro que é necessária uma boa dose de cultura pop, senão o espectador literalmente dança em várias sequências. DEADPOOL deve, provavelmente, ter mais referências pop do que o JOGADOR N.o 1, de Spielberg, e nos instiga a entender que no peito mutante de Deadpool ainda bate um coração nem tanto. Falando nisso, Morena Baccarin é estupenda. Yes, Ryan Reynolds hit the nail squarely on the head with his irresistible characterization of the super-anti-hero Deadpool. Dirty, mean – and simply enchanting and electrifying in all the trickiness he is able of, besides the clever, quick, witted humor – Deadpool proves that a well-done mess can become a stylemark of creativity, even when entwined with outrageous violence that is inserted in a nicely provocative character’s universe. Of course, a good deal of pop culture is required, otherwise, the viewer may get lost in several sequences. DEADPOOL must probably have more pop references than READY PLAYER 1, and incites us to understand that under Deadpool’s mutant chest a not so mutant heart beats. By the way, Morena Baccarin is stupendous.  

sábado, 6 de abril de 2019

3247 - OS RITOS SATÂNICOS DE DRÁCULA

Resultado de imagem para the satanic rites of dracula
Christopher Lee
     OS RITOS SATÂNICOS DE DRÁCULA (THE SATANIC RITES OF DRACULA, UK, 1973) – A última produção da Hammer com Christopher Lee e Peter Cushing é a primeira que traz Drácula para os dias atuais, o que causa, a princípio, certo estranhamento a quem se acostumou ao clima gótico iniciado com o excelente O HORROR DE DRÁCULA (1958). Nota-se que Lee já estava cansado do papel, mesmo no curto tempo em que aparece em cena. Cushing continua sendo o Van Helsing perfeito. The last entry in Hammer’s Dracula series with Christopher Lee and Peter Cushing is the first set in present day, which causes a strange feeling on those who appreciate the gothic atmosphere that began with THE HORROR OF DRACULA (1958). Noticeably, Lee was already fed up with playing Dracula by this stage, despite the very little screen time. Cushing continues being the perfect Van Helsing.  

3246 - O FANTASMA APAIXONADO

Resultado de imagem para the ghost and mrs muir
Ouçam Rex Harrison...
    O FANTASMA APAIXONADO (THE GHOST AND MRS MUIR, USA, 1947) – 1947 foi um bom ano. Uma jovem viúva cansa-se de morar com a sogra e, num impulso, compra uma velha casa que se diz ser assombrada no litoral inglês. Surpresa: o fantasma do Capitão Gregg, o proprietário anterior, é real. E também incrivelmente ranzinza – ou pelo menos até se deixar vencer pelos encantos da senhora Muir que, impressionada com o espírito (sem trocadilho) independente do finado marujo, retribui a atenção. Rex Harrison e Gene Tierney têm atuações que equilibram humor e sentimentalismo neste que é um dos melhores romances da era de ouro do gênero. 1947 was a good year. A young widow gets tired of living with her mother-in-law and buys a supposedly old house on the British seaside. Surprise: the ghost of Captain Gregg, the former owner, is real. And also incredibly cranky – at least until he is enchanted by Mrs. Muir who, impressed by the independent spirit (no pun intended) of the late sail man, reciprocate. Rex Harrison and Gene Tierney’s performances are equal in humor and sentimentalism in one of the best romances of the golden age of the genre.   

terça-feira, 2 de abril de 2019

3245 - A DAMA OCULTA (1938)

Resultado de imagem para THE LADY VANISHES 1938
O trem como cenário... ou persoangem?
    A DAMA OCULTA (THE LADY VANISHES, Inglaterra, 1938) – Este é o penúltimo filme realizado por Alfred Hitchcock na Inglaterra. Basta observar sua sofisticação formal e a sua capacidade de conduzir o espectador, para se chegar à conclusão que o rotundo realizador britânico já estava pronto para ingressar em Hollywood. Hitch, mais uma vez, prova que é mesmo um mestre do suspense, especialmente quando se trata de comprimir a trama em espaços exíguos – um dos maiores desafios da linguagem cinematográfica. Desde esta época, Hitch já demonstrava o seu gosto por desafios formais, o que iria marcar seus primeiros anos nos Estados Unidos. This is the penultimate movie made by Alfred Hitchcock in England. Suffice to observe his formal sophistication and his ability to lead the viewer in order to reach the conclusion that the fat director was already prepared to start his career in Hollywood. Hitch, once more, proves that he is the master of suspense, especially when the action takes place in exiguous places – one of the biggest challenges in the cinematograph narrative. Since this time, Hitch had already shown his flair for formal challenges, what would mark his first years in the USA.    

segunda-feira, 1 de abril de 2019

3244 - O ASSASSINO EM MIM

Resultado de imagem para the killer inside me movie
Casey Affleck, naturalizando o horror...
O ASSASSINO EM MIM (THE KILLER IN wME, USA) – Casey Affleck vive, com intensidade assustadora, o personagem central neste estudo sadomasoquista, em que a violência está tão organicamente presente, que se constitui num personagem per si. Não é um filme de fácil assimilação, pois qualquer tentativa de aprofundamento no psiquismo de um psicopata requer um embasamento teórico que ajude a manutenção de uma distância formal do objeto, no sentido de analisarmos as diferentes camadas que compõe um comportamento aparentemente violento em excesso e sem explicação aparente. Casey Affleck, ao contrário do irmão, tem talento: é, de fato, impressionante a forma com que ele conduz um personagem ensimesmado, ao mesmo tempo tomado de emoções destrutivas, em qualquer direção e capaz de apresentar-se como totalmente desprovido de sentimento, a não ser a indiferença total, por cujas brechas sobressai um desprezo profundo por tudo que é humano. Seu personagem em MANCHESTER À BEIRA-MAR também refletia este distanciamento, embora com outra abordagem comportamental. Casey Affleck plays, with scaring intensity, the central character of this sadomasochist study, in which violence is so organically present that it becomes another character per se. It is not an easy movie to assimilate, for any attempt to describe the inner universe of a psycho demands theoretical grounds that help keep a formal distance from the subject, in order to allow the analysis the various layers that compose the apparently his excessive and unexplained violent behavior. Casey Affleck leads his almost silent character, at the same time taken by destructive emotions at any directions and able to present himself as completely deprived of compassion, except total indifference, through whose breaches leaks a deep contempt of everything remotely human. His character in MANCHESTER BY THE SEA also reflects this aloofness, although with another approach

terça-feira, 26 de março de 2019

3243 - A NOITE DE 12 ANOS

Resultado de imagem para a noite de 12 anos
Três grandes atores, num grande filme...
     A NOITE DE 12 ANOS (LA NOCHE DE 12 AÑOS, Uruguai, Espanha, Argntina, 2018) – Impressionante relato da prisão de José Mujica e de dois companheiros do movimento Tupamaro, em 1973, mantidos num confinamento cujo objetivo era enlouquecê-los. O filme mostra como a ditadura uruguaia – assim como todos os regimes de exceção – se comprazia na prática de tortura e tratamento desumano a todos que se opunham ao regime. O viés político se mistura à natureza honrada de três homens que enfrentaram com fibra forças incomuns as atrocidades que um regime militar, no qual não há espaço para democracia, pode impor a quem discordar dele. Compeling account of José Mujica and his two friends’ prison, in 1973, kept in confinement in order to make them freak out. The movie shows how the Uruguayan dictatorship – as it happens in every authoritarian regime – delighted in torturing everyone who opposed the regime. The political approach gets mixed with the honored nature of three men who bravely faced the atrocities of a military government, in which democracy has no room, can impose to those who disagree with it.   

domingo, 24 de março de 2019

3242 - O REI DO SHOW

Resultado de imagem para the greatest showman
Hugh Jackman comanda o show
    O REI DO SHOW (THE GREATEST SHOWMAN, USA, 2017) – Hugh Jackman é um dos atores mais talentosos do cinema contemporâneo, além de ser aquele cara legal com quem todos gostariam de trabalhar. Com todas essas credenciais, ele protagoniza esta produção opulenta, com bons números musicais, atuações simpáticas, que retrata com amplas liberdades dramáticas, a trajetória de P.T. Barnum, um pioneiro do showbiz e do marketing agressivo que até hoje caracteriza o mundo dos espetáculos. É um filme simpático, como seu protagonista. Hugh Jackman is one of the most talented actors of the contemporary cinema, besides being the “nice guy”, with whom everybody would like to work. All these credentials, Jackman stars this luxuriant production, with good musical numbers, delightful performances, that pictures not very accurately the trajectory of P.T. Barnum, a showbiz and marketing pioneer. The movie is as charming as its leading actor. 

sábado, 23 de março de 2019

3241 - ESTRADA PARA PERDIÇÃO

Resultado de imagem para road to perdition
Tom Hanks

    ESTRADA PARA PERDIÇÃO (ROAD TO PERDITION, USA, 2002) – Sam Mendes já havia atingido o sucesso com o soberbo BELEZA AMERICANA (1999) e manteve a alta qualidade de seu trabalho seguinte. ESTRADA PARA PERDIÇÃO é quase perfeito na sua emulação do seu primo distante, O PODEROSO CHEFÃO. Trilha sonora sofisticada, fotografia adequada ao noir, elenco de fazer cair o queixo (quem poderia se dar ao luxo de ter Paul Newman e Tom Hanks contracenando?), cinematografia caprichada, edição precisa, além de um roteiro enxuto, que peca ao dar muita ênfase ao tratamento quase obsessivo da relação pai-filho. Mendes consegue um ritmo coerente com a dramaticidade da história, especialmente em cenas caracterizadas por uma economia visual perfeita, como o uso da cor nas sequências em que se vê sangue espalhado por superfícies lisas, como paredes e vidraças. Dexter adoraria. Kleber também. Sam Mendes had already succeeded with the exquisite AMERICAN BEAUTY (1999) and kept the high quality of his work. ROAD TO PERDITION is almost perfect in its emulation of its distant cousin THE GODFATHER in terms of sophisticated soundtrack, adequate photography to the noir genre, a jaw-dropping cast (who would have Paul Newman and Tom Hanks in the same movie?), superlative cinematography, precise edition, besides a tight plot whose unique flaw is the heavy-handed treatment of the father/son motif. Mendes succeeds in giving the movie a rhythm coherent to the dramatic aspects of the story, especially in the perfect visually economical sequences, with the right use of color of blood splattered against pale colored walls. Dexter would have loved it. So would Kleber.


sexta-feira, 22 de março de 2019

3240 - TRAMA INTERNACIONAL



Resultado de imagem para TRAMA INTERNACIONAL FILME
Owen, sensacional...

     TRAMA INTERNACIONAL (THE INTERNATIONAL, USA, 2009) – Clive Owen é um dos atores obrigatórios – sua voz de barítono e presença espetacular (mas não espetaculosa) em cena valem o ingresso. Neste thriller político, em que a ação se passa em Berlin, Milão, Nova Iorque e Istambul, Owen é um agente da Interpol que, junto com uma advogada (Naomi Watts), tenta desmascarar um grande banco financiador de armas. O roteiro é bom, a ação intensa mantém o interesse até o fim e Owen, mesmo com uma atuação apenas correta, faz tudo valer a pena. Mais um personagem dele cujo traje é um sobretudo velho e gasto. Convenhamos, tem que ter moral para usar isso e se destacar. Clive Owen is one of the obligatory actors – his deep baritone voice and stunning (but not showy) presence in scene are worth of the ticket. In this political thriller, in which the action takes place in Berlin, Milan, New York and Istanbul, Owen is an Interpol agent who teams up with a lawyer (Naomi Watts) to dismantle an important arm financing bank. The plot is decent, the non-stop action keeps the attention until the end and Owen, despite the only correct performance, makes everything worthwhile. Many of his roles that have him wearing a long coat, usually well-worn and tattered. Let’s face it – one has to be self-assured to wear such a rag and still rocks!  

terça-feira, 19 de março de 2019

3239 - CASAL 20

Resultado de imagem para HART TO HART TV SHOW
Robert Wagner e Stephanie Powers

     CASAL 20 (HART TO HART, USA 1979 -1984) – Robert Wagner e Stephanie Powers faziam o casal perfeito no fim dos anos 70: bonitos, ricos e espertos. O título sem português (uma rara felicidade em termos de tradução) passou a significar, a partir de então, qualquer casal feliz. A primeira temporada tem um charme retrô das séries americanas da época, com roteiros improváveis, perseguições de carro e produções baratas. Wagner e Powers compensam as eventuais falhas com atuações divertidas e charmosas. No primeiro episódio, a bela Natalie Wood, esposa de Wagner (e que morreria dois anos depois, num acidente até hoje mal explicado) faz uma participação especial. Robert Wagner and Stephanie Powers were the perfect couple in this show: beautiful, rich and smart. The title in Portuguese (a stroke of luck in terms of translation) has been meaning a perfect and happy couple since then. The first season has the vintage allure of the American action shows of the time, with implausible plots, car chases, and cheap production. Wagner and Powers make it worth seeing, with fun and charming performances. In the pilot, the gorgeous Natalie Wood, Wagner’s wife (who would die two years later in a badly explained accident) has a cameo.  


segunda-feira, 18 de março de 2019

3238 - BUSCANDO

Resultado de imagem para SEARCHING MOVIE
John Cho: mais fácil ir aonde nenhum homem jamais esteve...

      BUSCANDO(SEARCHING, USA, 2018) – Muitos filmes já trataram do tema. Desde do longínquo TRON (1982) até JOGADOR N.o 1, muito se falou sobre o computador e suas possibilidades, mas SEARCHING está, certamente, entre os melhores do gênero, apesar do roteiro pouco original: pai que procura a filha, supostamente sequestrada, usando o computador e a internet. Neste filme, John Cho larga a direção da Enterprise para tentar encontrar a filha, através dos rastros que as redes sociais dela deixam. O diretor Aneesh Chaganty imprime um ritmo ágil à história, contudo apresenta um desfecho em que a virada inesperada se perde numa dissonante interferência deus ex-machina. A plethora of movies has discussed the theme. Since TRON (1982), including PLAYER N.o 1, computers have been on the spotlight, but SEARCHING is one one of the best of the genre, despite the unoriginal plot: the father who looks for his missing daughter, with the help of the computer and the internet. In this movie, John Cho drops the Enterprise guiding system to track down his daughter, using the social network traces left behind. The director Aneesh Chaganty gives a fast rhythm to the story, but the deus ex-machina ending compromises the good twists.


domingo, 17 de março de 2019

3237 - VERSÕES DE UM CRIME

Resultado de imagem para THE WHOLE TRUTH MOVIE
The man in a black suit

     VERSÕES DE UM CRIME (THE WHOLE TRUTH, USA, 2016) – Keanu Reeves volta a ser um advogado neste thriller de tribunal, envolvendo um fratricídio. Renée Zellweger, com o rosto completamente sem expressão, se esforça para dar credibilidade ao papel que lhe cabe nesta história previsível, na qual Reeves apresenta seu habitual ar blasé. Keanu Reeves is back as a lawyer in this court thriller about a fratricide. René Zellweger, her face completely devoid of any expression, tries to give some credibility to the role in this predictable story, in which Reeves displays his habitual blasé mood.


sexta-feira, 15 de março de 2019

3236 - O DESTINO DE UMA NAÇÃO

Resultado de imagem para THE DARKEST HOUR MOVIE
Gary, playing an old man...

     O DESTINO DE UMA NAÇÃO (DARKEST HOUR, Inglaterra, 2017) A atuação soberba de Gary Oldman transforma o filme em algo palatável, salvando-o de uma direção pesada de Joe Wright, o que nos leva a avaliar o filme como mais estilo do que substância. O estilo exuberante se perde em algumas sequências, assim como ocorreu com seu irmão gêmeo, DUNKIRK. Contudo, o filme de Nolan se apresenta como um épico mais consistente e condizente com os heróis anônimos das guerras – afinal, grandes líderes têm seu valor, mas quem morre é mesmo o soldado. The outstanding performance of Gary Oldman transforms the movie into something distinguishable, saving it from Joe Wright’s heavy hand, which makes us believe that the production is more style than substance. The glitz and glamour get lost in some sequences, as it occurred with its twin brother, DUNKIRK. However, Nolan’s film is displayed as a much more consistent epic, focusing on the real war heroes – after all, great leaders are valuable, but the one who dies is the soldier.   

terça-feira, 12 de março de 2019

3235 - INVASÃO ZUMBI

Resultado de imagem para invasão zumbi filme
Adicionar legenda

     INVASÃO ZUMBI (BUSANHAENG, Coreia do Sul, 2016) - No meio do trajeto de trem entre Seul e Busan, pai e filha percebem uma certa agitação no seu entorno. Súbito, se dão conta de as pessoas vão se transformando em zumbis e instaurando pânico nos vagões. Apesar da insistência no tema – hoje espalhado por várias plataformas – este filme traz novidades, especialmente na apresentação dos zumbis: com suas posturas retorcidas, com membros e o pescoço em ângulos anormais e o som fantasmagórico que produzem, o vigor e a grandeza do ataque fascinam, ao mesmo tempo que nos mantêm ligados o tempo todo. O desenvolvimento dos personagens está muito acima da média para um filme deste gênero. A criatividade e ousadia do diretor Sang-ho Yeon fazem deste filme uma exceção à produções apressadas de Hollywood. Sem a abordagem “cool” de THE WALKING DEAD, este TTB concentra suas forças no medo súbito que uma pandemia deste porte provoca nas pessoas.  A train trip between Seul and Busan, father and daughter realize some disturbance around them. Suddenly, they realize that people are turning into zombies and spreading panic on the compositions. Despite the recurring theme – today on several platforms – this outstanding movie has many new features, especially when introducing the zombies: with twisted postures, limbs and necks in abnormal angles and producing ghostly sounds, the vigorous attack fascinate and, at the same time, keep us on the edge of the seats. The character development is much above the common view for a zombie movie. The director Sang-ho Yeon has produced an exception to the rushed Hollywood movies. Without the cool approach of THE WALKING DEAD, this movie focus on the sudden fear that a pandemic of this size can affect people.


segunda-feira, 11 de março de 2019

3234 - O DIA DEPOIS DE AMANHÃ

Resultado de imagem para the day after tomorrow
Um filme que é o maior clima...
    O DIA DEPOIS DE AMANHÃ (THE DAY AFTER TOMORROW, USA, 2004) – Filmes sobre tempestades e tornados são fascinantes. Desde que bem feitos, claro. TDAT, de Roland Emmerich, usou o que melhor havia na época, e o filme ficou tecnicamente bem feito, com um ou outro defeito de CGI que, no geral, não afetou este filme-catástrofe. Emmerich destruiria o mundo, quatro anos depois, em 2012, o filme, claro. Os comentários de do diretor alemão com o roteirista e produtor Jeffrey Nachmanoff, no DVD, dão um novo entendimento da produção e concepção deste filme que afronta a lógica científica, mas é um delicioso exercício cinematográfico. Movies about storms and tornados are fascinating, lest they are well made. Roland Emmerich’s TDAT made use of the best technological resources of the time, and the movie ended up being technically produced, with a CGI flaw here and there, but this did not affect the final product. Emmerich would destroy the world in 2012, the movie, of course. The commentary edition, with Emmerich and screenwriter and producer Jeffrey Nachmanoff gives a new understanding of the production and conception of a film that defies scientific logic, but is also a delightful cinematographic exercise.    

domingo, 10 de março de 2019

3233 - LABIRINTO

Resultado de imagem para labyrinth movie turkey 2011
Agentes turcos
      LABIRINTO (LABIRENT, Turquia, 2011) – Excelente thriller político, com Instambul como pano de fundo, sobre a atuação de um grupo da inteligência turca tentando desmantelar um grande plano terrorista, ao capturar membros ativos de uma célula islâmica. A história contém referências à vida particular dos agentes, e como isso interfere nas suas ações. Outstanding political thriller, placed in Istanbul, that revolves around a small group of Turkish intelligence officers trying to foil a major terrorist plot by capturing members of an active radical Islamic cell. There are personal references to the agents’ private lives and how these facts affect their actions. Netflix catalog.    

sábado, 9 de março de 2019

3232 - A VINGANÇA PERFEITA

Resultado de imagem para terminal movie margot robbie
Margot Robbie
1    A VINGANÇA PERFEITA (TERMINAL, USA, UK, 2018) – Filme noir estilizado, com cinco personagens e sua motivações sinistras, que envolvem, claro, vingança e crimes. A vamp da vez é Margot Robbie, responsável, certamente, por algumas taquicardias ao longo do filme. John Turturro, fazendo um um matador profissional que recita poemas, Mike Myers, quase irreconhecível como um funcionário do metrô, e Simon Pegg interpretando um professor cujas condições médicas têm tudo a ver com o título original, são os destaques masculinos. Robbie não supreende: é belíssima e tem talento para ir além do personagem estereotipado que lhe deram. O clima remete a Blade Runner, com neons e chiaroscuro em profusão. Stylized film noir, with five characters and their sinister motivations that involve, of course, revenge and crimes. Margot Robbie is the female fatal, understandably responsible for abnormal heartbeat during the film. John Turturro, a poetry lover professional killer; Mike Myers, almost unrecognizable as a subway clerk, and Simon Pegg playing a teacher whose medical conditions have to do with the original title, are the top-notch cast. Robbie does not come as a surprise: she is gorgeous and talented enough to go beyond the stereotyped character she was given. The movie is Blade Runne-esque, with lots of shadows and neons. 



sexta-feira, 8 de março de 2019

3231 - A NOITE DO JOGO

Resultado de imagem para game night rachel mcadams
Rachel McAdams e seu olhar matador...
      A NOITE DO JOGO (GAME NIGHT, USA, 2018) – O filme recebeu boas críticas, em função do suposto equilíbrio entre o humor bobo e o sofisticado com que os diretores John Francis Daley e Jonathan Goldstein trataram esta comédia. A menos que alguém esqueça, uma produção assim, com estas diretrizes, também tem que ser inteligente, de alguma forma. Não é o caso de GAME NIGHT, definitivamente. A falta de originalidade do roteiro – a realidade que se confunde perigosamente com a vida real – se alia a situações com restritíssima musculatura hilariante. Jason Bateman não é Tom Hanks, embora ele pareça não se convencer disso. Rachel McAdams (por que tão linda???) é a única que se sobressai num elenco limitado que em nada ajuda a um filme idem. Porém, surpreendeu-me a boa recepção que o longa teve. Mas as pessoas tendem a acreditar naquilo que elas querem que seja verdade. The movie’s got some good reviews, because of the “soi-disant” balance between the screwball and the sophisticated humor with which the directors Jihn Francis Daley and Jonathan Goldstein treated this comedy. Lest anyone forget, a production like that, with such guidelines, has also to be intelligent, somehow. It is not the case of GAME NIGHT. Not only does the plot lack any trace of originality – reality mixed with real life – but it also has limited funny muscles. Jason Bateman is not Tom Hanks, althought he does not seem to be convinced of that. Rachel McAdams (why so gorgeous???) is the only one who has some merit in this limited cast that does not do any favor to the film. The good reception of the movie really surprised me. But the wish is the father of the thought.  

quinta-feira, 7 de março de 2019

3230 - 60 SEGUNDOS

    Resultado de imagem para gone in 60 seconds
 60 SEGUNDOS (GONE IN 60 SECONDS, USA, 2000) – Sou um fã leal a Nicolas Cage, mas admito que ele fez escolhas ruins na sua carreira. Este filme é uma delas. A história, envolvendo o roubo de 50 carros de luxo, lembra um pouco OCEAN’S ELEVEN. Angelina Jolie, como uma mecânica suja de graxa, não convence. A produção não quis realizar um filme memorável e atinge seu objetivo. Duas horas de filme que caberiam em 60 segundos. I am a die-hard fan of Nicolas Cage, but I admit that he has made some very bad choices in his career. This movie is one of them. The story, involving the theft of 50 fancy cars, is a bit similar to the one in OCEAN’S ELEVEN. Angelina Jolie as a greasy mechanic does not convince anybody. The production seemingly did not want to make an epic and it has succeeded. A two-hour movie that would fit in 60 seconds.  

quarta-feira, 6 de março de 2019

3229 - JURASSIC WORLD - REINO AMEAÇADO

Resultado de imagem para jurassic world fallen kingdom bryce dallas howard
Bryce Dallas Howard, a melhor criação de Jurassic World...
    

JJURASSIC WORLD – REINO AMEAÇADO (JURASSIC WORLD: FALLEN KINGDOM, USA, 2018) – Apesar de toda a tecnologia que dá vida aos dinossauros de todas as espécies em FALLEN KINGDOM, o filme falha naquilo que poderia ser seu maior trunfo: o impacto visual dos bichinhos se perde num roteiro fraco, pouco inspirado e, diria, sem graça (mesmo que as piadinhas de sempre estejam presentes, sem aduzir qualquer alívio psicológico ao esperado – e não realizado – goticismo da história). Claire (Bryce Dallas Howard) e Owen Grady (Chris Pratt) estão de volta aos papéis do filme anterior (também ruim), como antagonistas de um sistema que só quer explorar financeiramente a criação – e venda – de dinossauros e similares. Tarefa árdua. Afinal, nada poderia ser maior símbolo do “capitalismo selvagem” do que o comércio de T-Rex e do perigosíssimo indoraptor, híbrido recentemente criado. Despite all dinosaur life-giver technology in FALLEN KINGDOM, the movie fails to get what might be its greatest triumph: the dinosaurs’ visual impact gets lost in a feeble uninspired plot and, I would say, not funny at all (even the recurrent jokes do not add psychological respite for the expected – but not accomplished – Gothicism of the story). Clarie (Bryce Dallas Howard) and Owen Grady (Chris Pratt) are back to the roles of the previous movie (also dissatisfactory), as the antagonists of a system that just exploits financially the creation – and selling – of dinosaurs and similar specimens. Hard task. After all, nothing could describe more the “wild capitalism” than the trade of T_Rex and the hazardous indoraptor, (a newly created hybrid).     

terça-feira, 5 de março de 2019

3228 - BEIRUT

    Resultado de imagem para ROSAMUND PIKE


   BEIRUTE (BEIRUT, USA, 2018) – Drama de contornos políticos, passado em Beirut, com boas atuações de Jon Hamm e Rosamund Pike. Hamm é um diplomata aposentado e com problemas com álcool que, dez anos depois que sua esposa foi morta num ato terrorista, é chamado pela CIA para ser negociador no sequestro de um agente do governo. Houve muitas reclamações por parte de libaneses que acharam o filme preconceituoso e inacurado a respeito de seu povo e sua cultura. De fato, a Beirute retratada neste filme da Netflix mais parece uma antessala do inferno: terroristas em cada esquina, prédios destruídos, bombas matando inocentes e o risco constante de ser acertado por uma bala perdida, em meio a tantos conflitos. Vale uma olhada, apesar do roteiro ser prcvisível. Pike, entretanto, nunca esteve tão bela. Dramatic political thriller placed in Beirut, with good performances of Jon Hamm and Rosamund Pike. Hamm is a retired alchoolic diplomat who, ten years after his wife was killed in a terrorist act, is summoned by CIA to negotiate the kidnapp of a govern agent. There have been several complaints by Lebanese people about the biased and innacurate way the movie portraits their people and culture. In fact, Beirut, in this Netflix movie, is pictured as the hell waiting room: terrorists in every corner, wracked buildings, bombs killing innocents and the recurrent risk of being hit by a bullet in the midst of never-ending conflicts. It is worth seeing, in spite of the predicable plot. Pike, however, has never been so beautiful.     

segunda-feira, 4 de março de 2019

3227 - HELP!

     Resultado de imagem para help movie beatles 
    HELP! (Inglaterra, 1965) – O segundo filme dos Beatles é uma espécie de continuação do primeiro, agora em cores, com o mesmo roteiro caótico e, por isso mesmo, um divertido veículo para ótimas canções que viraram clássico. A raiz do Monthy Python está ali – o humor anárquico e inesperado e, claro, britânico, põe Ringo como protagonista de uma trama em que é perseguido por uma seita religiosa atrás de seu anel. The second Beatles movie is a sequel of the first, now in color, with the same chaotic plot and, thus, an amusing vehicle for great classic songs. The gist of Monty Pyhton is there – the anarchic unexpected British humor has Ringo as the protagonist of a story in which he is chased by a religious group because of his ring.  

domingo, 3 de março de 2019

3226 - HAN SOLO - UMA HISTÓRIA STAR WARS

Resultado de imagem para han solo uma história star wars
Sim, eu também ficaria sem palavras...
HAN SOLO – UMA HISTÓRIA STAR WARS (SOLO: A STAR WARS STORY, USA, 2018) - O filme solo de Solo atinge, em parte, seus objetivos: é divertido, com ritmo fascinante, bonito no visual e respeitoso com suas origens. No entanto, a troca dos diretores Phil Lord e Christopher Miller por Ron Howard (cuja melhor criação é mesmo sua filha, a bela e talentosa Bryce Dallas Howard) se faz sentir exatamente no nicho que o Han Solo memorável de Harrison Ford se consagrou – falta ao filme a disposição para correr riscos, sem hesitar diante dos precipícios, com o charme vintage de matinê dos anos 40, insopitável, independente, cético e atrevido (quase às fríngias da canalhice). Todas estas características estavam incorporadas na persona do Solo de Ford. Neste filme, em certos momentos, tudo parece muito certinho, de acordo com as instruções, sem arrojo. Não que seja ruim, mas poderia ter sido muito melhor. Destaques: o sempre talentoso Woody Harrelson e Emilia Clarke, entusiasmada e correta no papel, mas tateante, como se estivesse o tempo todo pedindo permissão para participar da franquia (afinal, GAME OF THRONES ainda tem um longo caminho para ombrear com STAR WARS). Alden Ehrenreich está aquém de sua participação fabulosa em AVE, CÉSAR. Han Solo’s solo movie reaches, partially, its objectives: it is fun, with mesmerizing rhythm and nice visuals, besides being respectful with its origins. However, the change of directors Phil Lord and Christopher Miller for Ron Howard (whose best creation is still his beautiful and talented daughter, Bryce Dallas Howard) is felt exactly in the niche which the memorable Harrison Ford’s Solo consecrated: it lacks risk-taking and the vintage charm of the 40’s matinees, uncontrollable, skeptical, independent and bold (almost on the fringes of  shenanigans). All these traits were embodied in the Han Solo Ford’s persona. Here, sometimes, everything seems so clean, tidy, in accordance with the guidebook, boundless. The movie is not bad, but it could have been much better. The spotlight: Woody Harrelson and Emilia Clarke, enthusiastic and correct in the role, but hesitating, as if she had to ask for permission to take part in the franchise (after all, GAME OF THRONES has a long row to hoe to flank STAR WARS). Alden Ehrenreich is much behind his owesome performance in AVE, CEASAR. 

sábado, 2 de março de 2019

3225 - A SÉTIMA VIAGEM DE SINBAD

     
A SÉTIMA VIAGEM DE SINBAD (THE 7TH VOYAGE OF SINBAD, USA, 1958) – O diretor Nathan Juran, que anos depois, seria responsável por vários episódios de PERDIDOS NO ESPAÇO, comanda esta aventura, numa época em que o mundo árabe só suscitava  fantasias irresistíveis. O roteiro é fraco, e o que sustenta a história é o trabalho em “stop-motion” do mestre Ray Harryhausen, responsável por momentos memoráveis como, A ILHA MISTERIOSA, filme, aliás, bem superior a este em todos os aspectos. Silvério certamente aprovaria. The director Nathan Juran, who years later would be responsible for several episodes of LOST IN SPACE, leads this adventure, in a period in which the Arabian world only stirred irresistible fantasies. The plot is feeble, and what keeps the story interesting is the impressive stop-motion work of the master Ray Harryhausen, in charge of memorable moments as THE MYSTERIOUS ISLAND, movie, I should say, much more superior than this one in all aspects. Silvério would certainly approve.

sexta-feira, 1 de março de 2019

3224 - SICÁRIO: O DIA DO SOLDADO

      Resultado de imagem para sicario the day of soldado
sSICÁRIO – O DIA DO SOLDADO (SICARIO: DAY OF THE SOLDADO, USA, Itália, 2018) – Com atuações espetaculares de Benicio Del Toro e de Josh Brolin, o filme do diretor italiano Stefano Sollima dá uma visão aprofundada das relações que trespassam a guerra do tráfico. Esta continuação (o primeiro filme, SICÁRIO, é primoroso) aprofunda o universo dos personagens de Del Toro e Brolin e as entranhas de um mundo em que abundam violência, crime e corrupção. Aqui, Taylor Sheridan, que já foi indicado ao Oscar pelo assombroso A QUALQUER CUSTO, confirma ser um roteirista excepcional. Destaque também para a menina Isabela Moner que, em cena com Del Toro, vivem juntos uma experiência transformadora no deserto. With mind-blowing performances of Benicio Del Toro and Josh Brolin, the Italian director Stefano Sollima deepens the outlines of the relations that trespass the drug war. This sequence (the first movie, SICARIO, is outstanding) sharpens the Del Toro’s and Brolin’s character universes and the underworld entrails of a world in which abound violence, crime and corruption. Here, Taylor Sheridan, who was nominated for the Oscar for the conspicuos HELL OR HIGH WATER, confirms to be a first-class screenwriter. Isabela Moner divides some terrific transforming scenes with Del Toro in the desert.